Wat maakt het werkplezier van medewerkers?
Een goede balans tussen werk en privé blijkt een van de belangrijkste factoren te zijn.
Medewerkers die plezier hebben in hun werk en zich gelukkig voelen in de organisatie, zijn het productiefst, minder vaak ziek en minder geneigd te vertrekken naar een andere organisatie. De volgende vijf factoren bepalen het plezier van medewerkers:
- Beloning en arbeidsvoorwaarden (66%)
- Balans tussen werk en privé (62%)
- Leuke collega’s (58%)
- Betekenisvol werk (50%)
- Feedback en erkenning (28%)
Verschillen in leeftijd
Vanzelfsprekend zijn er verschillen in leeftijd. Zo zetten 18- t/m 34-jarigen beloning en arbeidsvoorwaarden minder vaak in de ‘werkplezier top drie’ (53% versus 66% gemiddeld). Millennials vinden feedback en erkenning belangrijker dan de oudere medewerkers. Bij hen staat dit met 39% in de top drie, versus 28% gemiddeld.
55-plussers vinden feedback en erkenning dus minder van belang (25% versus 28% gemiddeld), zij hechten juist meer waarde aan het vertrouwen in de organisatie (24% versus 22% gemiddeld). 35- t/m 54-jarigen vinden leuke collega’s juist weer belangrijk (64% versus 58% gemiddeld).
Bron: Raet, 2018, Hoe blijven medewerkers inzetbaar?
Doe de test!
Heb jij het idee dat je niet goed op je (werk)plek zit? Of dat je balans tussen werk en privé niet goed is? Een loopbaancoach kan je bij deze vraagstukken helpen! Doe de test om meer inzicht in jezelf krijgen.