Vrijblijvend intakegesprek? Stuur een e-mail naar: info@nathaliecoacht.nl

Met meer zelfvertrouwen aan het werk


Voel jij je weleens onzeker? Onzekerheid of weinig zelfvertrouwen kan een negatief effect hebben op bijvoorbeeld je functioneren of bij sollicitatiegesprekken. In dit blog krijg je praktische handvatten hoe jij kunt werken aan je zelfvertrouwen.

Vier factoren die zelfbeeld bepalen

De basis van zelfvertrouwen is de manier waarop je naar jezelf kijkt. En dit beeld wordt gevormd door vier factoren:

  1. je gedrag;
  2. je gedachten en gevoelens over jezelf;
  3. hoe anderen op je reageren;
  4. hoe je jezelf met anderen vergelijkt.

Je gedrag en de activiteiten die je doet, bepalen hoe je naar jezelf kijkt. Neem jij regelmatig actief het woord in vergaderingen? Dan zul jij jezelf sneller als een voorzitter zien dan iemand die meer afwachtend is in vergaderingen en niet zo snel het woord neemt.

Ook gedachten en gevoelens hebben een grote invloed op hoe jij over jezelf denkt. Doe je het voorzitten van vergaderingen met veel plezier? Grote kans dat je dan vindt dat je het goed doet. Ben je elke keer op van de zenuwen? De kans is dan groot dat jij jezelf minder goed vindt als voorzitter.

Hoe anderen op ons reageren, functioneert als een spiegel. Deelnemers die naar je luisteren, actief meedoen en instemmend knikken wanneer je een onderdeel samenvat: allemaal signalen dat je je rol als voorzitter goed invult.

Ten slotte vergelijken we onszelf met anderen. En hiermee vorm je je ook een beeld van hoe je functioneert. Zit jij in een andere vergadering als deelnemer? Waarschijlijk let je (onbewust) op hoe de andere voorzitter zijn rol vervult en vergelijk je dat met de manier waarop jij dit doet.

Waar zit het knelpunt?

De eerste stap om te werken aan meer zelfvertrouwen op je werk, is te bepalen in welke van de vier factoren het knelpunt zit. Is het bijvoorbeeld zo dat jij de gevraagde rol nog nooit eerder gedaan hebt? Of dat je eigenlijk niet weet hoe anderen over je rol of functie denken? Dat bepaalt welke stappen je zet om je zelfvertrouwen te versterken.

Wanneer je iets eenvoudigweg nog niet eerder gedaan hebt, is de eerste tip een open deur: doe het gewoon. Gedrag vertonen, maakt dat je anders naar jezelf gaat kijken. Het is daarbij wel essentieel dat je een stap zet waarvan je weet dat je die kunt zetten en tegelijkertijd een uitdaging is. Te vaak nemen mensen te grote stappen één keer. Met als risico dat het niet meteen lukt en je een negatieve ervaring hebt. Dit heeft dan niet zo zeer te maken met het feit dat je het niet kunt maar dat de stap te groot was. Met een paar kleinere tussenstappen, was de kans op succes groter geweest. Dan had je ervaren dat je het kunt en dat is de beste stimulans om verder te gaan. Daarmee is deze tip minder eenvoudig dan het op het eerste gezicht lijkt.

Wist je dat…

… je het gedrag niet eens daadwerkelijk hoeft te doen?

Het gedrag heel concreet en realistisch visualiseren, helpt ook je zelfbeeld te beïnvloeden. Zo krachtig zijn onze gedachten en gevoelens.

Gedachten en gevoelens kunnen ons gedrag en ons zelfbeeld sterk bepalen. Wanneer je merkt dat je last hebt van negatieve gedachten kan je dat soms letterlijk belemmeren om stappen te zetten. Heel vaak zijn dit gedachten waar we ons nauwelijks van bewust zijn dat we ze hebben. Laat staan dat we weten hoeveel effect dit kan hebben op ons zelfbeeld. In mijn volgende blog vertel ik hier meer over.

Feedback: echte eye-opener

Een ander belangrijk aspect is feedback en de reactie van anderen. Let er dus bewust op hoe anderen op je reageren. Maak daarbij niet te snel aannames dat de ander dit of dat we zal bedoelen. Weet je niet precies wat ze bedoelen? Vraag het dan. Ook kun je je eigen feedback organiseren door een aantal mensen tips en tops te vragen. Vergeet daarbij niet dit ook te vragen aan mensen die anders zijn dan jou. Andere invalshoeken kunnen echte eye-openers zijn.

Jezelf vergelijken … maar wel met de juiste persoon

Mensen vergelijken zichzelf vaak met anderen. Zo beoordeel je of je het net zo goed / beter / minder goed doet dan die ander. Het is wel van belang dat je het doet met de juiste persoon. Iemand die op je lijkt qua karakter of leeftijd maar ook qua (ontwikkelings)niveau. Het heeft niet zoveel zin jezelf met Rembrandt te vergelijken wanneer je aan je eerste schilderles begint. Het lijkt een open deur maar veel mensen vergelijken zich te vaak met anderen die veel meer ervaring hebben. En dat maakt juist dat je minder zelfvertrouwen krijgt, in plaats van meer.

Zelfvertrouwen versterken is een traject waarin dingen goed gaan en ook weleens niet. Dat is onderdeel van het proces. Leer van de dingen die niet liepen zoals je voor ogen had, kijk wat je anders had kunnen doen, oefen dat en bekijk dan het resultaat opnieuw. Overweeg een stapje terug te doen zodat je een positieve ervaring hebt. Dan kun je daarna weer een stapje verder vooruit. Zie het als dansen en ervaar ook plezier in het leerproces. Dat is de beste manier om je zelfvertrouwen te versterken.

Meer informatie

Wil jij werken aan je zelfvertrouwen? Dan is het coachtraject ‘Persoonlijke ontwikkeling‘ misschien iets voor jou. Wil je geen heel coachtraject? In de workshop ‘Inzicht in jezelf‘ ontvang je na een test een persoonlijkheidsprofiel en brengen we je kwaliteiten in kaart.

Stuur een mail naar info@nathaliecoacht.nl en ik neem contact met je op om je vraag verder door te spreken.