Vrijblijvend intakegesprek? Stuur een e-mail naar: info@nathaliecoacht.nl

Tips om stress te verminderen


Het najaar is meestal een drukke tijd. Op het werk moeten veel dingen nog af voor het einde van het jaar. Thuis zit de drukke periode van Sinterklaas en Kerst er bijna aan te komen. Het is een tijd waarin veel mensen stress ervaren. Hoe kun je dit zoveel mogelijk verminderen?

Stress op het werk

Werk is vaak een omgeving waarin veel mensen stress ervaren. En dit hoeft niet erg te zijn, het maakt ook dat je bepaalde dingen juist gaat doen. Maar er zijn dingen die onnodig stress kunnen veroorzaken en die je kunt voorkomen of er anders mee om kunt gaan. Bijvoorbeeld (onverwachte) onderbrekingen zoals e-mail, een telefoontje of een collega die aan je bureau staat, wanneer je een deadline moet halen. Deze onderbrekingen zijn er altijd en heb je vaak niet in de hand. Hoe je er mee omgaat wel:

  • Accepteer dat er onderbrekingen zijn.
  • Hou ruimte vrij in je agenda voor onverwachte dingen.
  • Maak een plan voor de onderbrekingen die van belang zijn, hou minder belangrijke onderbrekingen zoveel mogelijk op afstand.

Wat ook kan helpen om rust te geven in je werk, is een goede afsluiting van je werkdag. Zorg ervoor dat je bureau opgeruimd is, je e-mail op orde en je een to-do-lijstje hebt voor de volgende dag. Dit kan voorkomen dat er ‘s avonds nog allemaal ‘to do’s’ door je hoofd heen spoken.

Stress buiten het werk

Natuurlijk kunnen er ook factoren buiten het werk zijn die stress opleveren. Bijvoorbeeld mantelzorg voor je ouder of problemen met je kind. Zorg in deze periode(n) goed voor jezelf door:

  • Iemand te hebben die voor jou een luisterend oor heeft. Gewoon je gevoelens en gedachten met iemand delen, kan voor veel rust zorgen.
  • Humor! Het lijkt gek maar dit kan echt helpen om een situatie minder zwaar of serieus te maken en de stress te verminderen. Natuurlijk kun je dit alleen doen wanneer het passend is.
  • Plan vrije avonden in. Zorg er voor dat er avonden zijn waarin je kunt doen wat jij graag wilt. Tijd om zelf op te laden is heel belangrijk.

Stress en bewegen

Bewegen helpt om rustig te worden. Zoek naar een manier die bij je past. Bijvoorbeeld: wandelen, dansen, fietsen, hardlopen, yoga… Als je maar beweegt. En let hierbij op je lichaam en hoe het voelt om te bewegen in plaats te focussen op je gedachten.

Praktijkdag

Wil je aan de slag met het verminderen stress? En een betere balans in je leven krijgen? Kom dan naar de praktijkdag ‘De eerste stap naar een betere balans in je leven’. Ik geef deze dag samen met twee andere coaches: Inge Haye (Hof van Haye) en Jolanda Schuur (je unieke ik). De praktijkdag is op zaterdag 26 oktober van 10.00 tot 15.30 uur in Den Haag. Deelname aan de praktijkdag kost 55 euro (inclusief btw). Lees meer over de praktijkdag